Wszystko to musisz wiedzieć o pracy kancelarii notarialnej.

Notariat to jedna z instytucji pomocy prawnej, której głównym zadaniem jest zagwarantowanie bezpieczeństwa obrotu prawnego – urzędnicy pracujący w kancelarii notarialnej zajmują się między innymi sporządzaniem aktów prawnych, poświadczaniem autentyczności podpisów oraz przygotowywaniem różnego rodzaju dokumentów.

Notariusz – charakterystyka

Notariusze to prawnicy objęci ochroną przysługującą funkcjonariuszom publicznym – warto pamiętać o tym, że zawód notariusza zaliczany jest do zawodów zaufania publicznego, a akty sporządzane w kancelarii notarialnej mają ściśle urzędowy charakter.

W pracy notariusza kluczową rolę odgrywa przestrzeganie zapisów prawa o notariacie. Warto pamiętać również o tym, że notariusze, w odróżnieniu do radców prawnych czy adwokatów, wykonują czynności notarialne, a nie usługi.

Nie można zapominać o tym, że do wykonywania zawodu notariusza niezbędnym okaże się zdobycie odpowiednich uprawnień – na prowadzenie kancelarii notarialnej może zdecydować się osoba posiadająca wykształcenie prawnicze. Dodatkowo kandydat na notariusza musi odbyć również aplikację notarialną.

Czym zajmuje się notariusz?

Do głównych zadań urzędników kancelarii notarialnych można zaliczyć między innymi przygotowywanie oraz odczytywanie aktów notarialnych. Dodatkowo wśród codziennych zadań notariusza można znaleźć także potwierdzanie autentyczności dokumentów. Oprócz tego w kancelarii notarialnej przygotowywane są różnego rodzaju protokoły, wypisy, odpisy oraz pełnomocnictwa.

Warto pamiętać o tym, że odpowiednie przygotowanie dokumentów minimalizuje ryzyko czasochłonnych sporów sądowych, dodatkowo dzięki pracy doświadczonych prawników możliwym staje się należyte zadbanie o prawa i interesy wszystkich stron danej sprawy czy sporu.

Sprawy spadkowe w kancelarii notarialnej

Rozwiązywanie spraw spadkowych w kancelarii notarialnej niesie ze sobą szereg rozmaitych korzyści. Po pierwsze procedura stosowana przez kancelarie notarialne jest w tym wypadku o wiele prostsza niż postępowanie sądowe. Dodatkowo opłata pobierana przez kancelarie jest stała i stosunkowo niska – warto zaznaczyć, że wysokość opłaty notarialnej nie zależy od wielkości otrzymanego spadku.

Osoby, którym zależy na sprawnym sfinalizowaniu formalności dotyczących spraw spadkowych muszą pamiętać o tym, że w kancelarii powinni stawić się wszyscy spadkobiercy. Nie można zapominać również o tym, że w przypadku, w którym strony nie mogą dojść do porozumienia jedynym wyjściem okaże się sądowe rozwiązanie sporu, które może wiązać się nie tylko ze znacznym wydłużeniem procedury, ale także i ze sporym wzrostem kosztów.

Artykuł powstał w oparciu o materiały znalezione na notariusz-bydgoszcz.com.pl