Pociągiem po Europie. Dlaczego warto?

Podróż pociągiem to nie tylko alternatywa dla samochodu i samolotu. Jeśli przyjdzie nam jechać malowniczą trasą, może to być naprawdę wspaniała przygoda. Sprawdziliśmy, jak podróżuje się pociągami po Europie.

Zalety podróżowania pociągami

Pociąg to wygodny i w miarę szybki środek transportu. Tempo podróży zależy między innymi od rodzaju pociągu, jaki wybierzemy. Te naprawdę szybkie, na przykład francuskie TGV rozwijają prędkości do 320 km/h. Połączenia kolejowe międzynarodowe na ogół obsługiwane są przez wygodne i szybkie składy, dlatego podróż jest komfortowa i przyjemna. Jeśli sprawdzimy polskie połączenia międzynarodowe, to przekonamy się, że część z nich zestawiona jest wyłącznie z wagonów z miejscami do leżenia.

Pociąg zawiezie nad prosto do celu. Tego niestety nie da się powiedzieć o samolocie. Większość lotnisk położona jest na obrzeżach wielkich miast, a lotniska obsługujące tanie linie lotnicze nawet kilkadziesiąt kilometrów poza nimi. I chociaż transfer z lotniska do miasta jest wygodny i relatywnie bezproblemowy, nietrudno zauważyć, że znacznie wydłuża czas podróży. Tymczasem najważniejsze dworce kolejowe położone są na ogół w centrach miast. Właśnie dlatego na krótkich trasach bardziej opłaca się podróż pociągiem niż samolotem.

Widoki za oknem to kolejny argument przemawiający za podróżowaniem pociągiem po Europie, zwłaszcza jeśli mamy do pokonania naprawdę malowniczą trasę. Na przykład w Szkocji można przejechać tą samą trasą, którą jechał Expres do Hogwartu. Fani Harrego Pottera na pewno nie przegapią takiej okazji.

Ceny biletów kolejowych

Długość trasy to ważny, ale niejedyny wyznacznik ceny biletów kolejowych. Liczy się odległość, szybkość pociągu (szybkie pociągi są droższe), klasa, standard wagonów. Bilety kolejowe, podobnie jak lotnicze, cechują się sezonowością. Przeglądając ceny biletów na stronie transpomat.pl nietrudno zauważyć, że najdroższe są w okolicach świąt i wakacji. Po sezonie ceny spadają.

Jeśli interesują nas tanie bilety kolejowe, musimy kupić je z dużym wyprzedzeniem. Niektóre europejskie linie sprzedają bilety już na pół roku przed planowaną podróżą. Ich cena w tym okresie może być nawet o połowę niższa od standardowej.

W cenie biletów kolejowych zawiera się także bagaż. W praktyce możemy go zabrać tyle, ile chcemy.

Cena biletu może zależeć także od… godziny wyjazdu. I tu niespodzianka. Wystarczy godzina różnicy, by zaistniała konieczność dopłaty równowartości stu złotych. Widać to wyraźnie na przykładzie połączenia z Paryża do Lille. TGV pokonuje tę trasę w godzinę i pięć minut. Zgodnie z danymi ze strony transpomat.pl za bilet na pociąg o godzinie 6.40 zapłacimy nieco ponad 133 złote, na pociąg godzinę później już ponad 200. planując podróże pociągiem po Europie, warto zwracać uwagę na tak, wydawałoby się, błahe szczegóły. Można sporo zaoszczędzić.

Szybka kolej w Polsce

W naszym kraju za najszybszą uznaje się EIP – Euro Intercity Premium, czyli popularne Pendolino. Co prawda jeździ o połowę wolnej niż TGV, maksymalna prędkość, jaką osiąga to 160 km/h, ale i tak bije na głowę inne pociągi. Dla porównania TLK nie przekracza 120 km/h. Łatwo zauważyć, że podróż na tej samej trasie będzie trwała o połowę dłużej.

Przedsprzedaż biletów w Polsce rozpoczyna się na trzydzieści dni przed planowaną podróżą. To moment, w którym bilety są najtańsze. Trzeba się bardzo spieszyć z rezerwacją i opłacaniem, bo pula tanich biletów jest niewielka. Cena rośnie wraz ze zbliżającym się terminem wyjazdu.

Najtańszego biletu nie kupimy na weekend. Na dodatkową obniżkę cen możemy liczyć na bilety poniedziałkowe. Zapraszamy na stronę Transpomat.pl